Världens mest miljövänliga taxibolag blir ännu bättre på uppföljning

Bzzts taxipoddar erbjuder en unik reklamexponering då de fångar blickar överallt i staden. En central del i reklamverksamheten finns i att kunna mäta, följa upp och presentera uppföljning för annonsörernas kampanjer, där annonsörer vill maximera relevant exponering av sina reklambudskap.

Ett verktyg för att presentera resultat av kampanjer fanns inte på plats och Bzzt! sökte därför hjälp att hitta en lösning för det.

kundcase_bzzt

IBLAND ÄR DET ENKLA DET SVÅRA

Bzzt hade vid tillfället en stor mängd insamlad data på plats genom GPS-spårning i taxipoddarna.
De
kunde med andra ord enkelt plocka ut och presentera inom vilka områden deras bilar rört sig.

Problemet var att denna data var för komplex och svår att tolka för annonsörerna. Bzzt efterfrågade

såldes en uppföljningstjänst som var omfattande, men samtidigt tydligare och mer lättförståelig än den data som fanns tillgänglig vid tillfället. 

"Den stora utmaningen låg i att lyckas förvandla komplex data till lättbegripliga rapporter. Misslyckas vi med det så faller hela reklamverksamheten"

Johan Lindberg
Software development process therapist

Uppdraget: Presentation av KPI:er baserat på GPS-data
Arbetet inleddes med att analysera Bzzts målbild som sedan bröts ned i ett antal tekniska leverabler.
I diskussion med Bzzt togs ett förslag fram på rapporter innehållandes mått och KPIer som ansågs
relevanta att följa upp. Resultatet av förarbetat blev att verktyget skulle fokusera på att visa var i
staden reklamkampanjer visats samt hur länge, projicerat på en karta.

Rätt data, rätt tidsintervall för relevanta områden
Nästa steg var att utveckla en datamodell anpassad efter Bzzt´s tekniska analysmiljö. Datamodellen
matades med tidsbaserade koordinater från taxipoddarnas GPS-avläsningar tillsammans med loggar
från taxipoddarnas digitala annonsdisplayer. Med hjälp av tidsstämpelmatchning kunde man därefter
spåra vilken annons som visats under en viss tidpunkt vid en specifik plats.

Eftersom annonsörerna var intresserade av att maximera reklamexponeringen där den har störst
relevans så fanns det ett behov av att kunna uppvisa statistik över hur länge en viss kampanj hade
visats på en specifik plats i staden. För att möjliggöra presentation av efterfrågad statistik delades
staden in i ett nät av zoner där man i verktyget sedan kunde välja de zoner man var intresserad av att
monitorera.

Relevant, tydlig och lättbegriplig visualisering genom implementering av heatmap
För att visualisera statistiken på ett omfattande, tydligt och samtidigt lättbegripligt sätt, integrerades
statistiken med en heatmap, föreställande en interaktiv Stockholmskarta. Lösningen möjliggjorde att
Bzzt kunde hämta relevant statistik genom att filtrera på specifika kunder, kampanjer, poddar samt
tidpunkter.


Slutligen ville Bzzt addera en mer effektfull grafik i sina rapporter till annonsörerna. Till detta genomfördes en finkontroll över genereringen av GPS-spår. Kartbilden nedan skapades genom punktplottning över en mörk bakgrund med varierande intensitet efter tiden som reklamen exponerats i en punkt.  Resultatet blev ett vägnät, utan underliggande karta, där man med enkelhet kan se vilka gator reklamen exponerats mest frekvent på. Visualiseringen kompletterades avslutningsvis med relevanta KPIer för att tillsammans skapa en omfattande rapportering mot annonsörerna.


kundcase_bzzt_citymap

Grafiken är framtagen med hjälp av R och det grafiska språket ggplot

RESULTAT

Bzzt kan idag erbjuda anpassade rapporter och uppföljning efter de olika annonsörernas specifika behov och önskemål. En annonsör som exempelvis vill rikta sin reklamexponering mot fotgängare kan idag få statistik presenterad till sig för reklam som exponerats i ett område med hög fottrafik under rusning. Verktyget används vid samtliga reklamkampanjer, vilket möjliggör att Bzzt på ett effektivt sätt kan spåra sina reklamkampanjer och leverera värde till sina annonsörer genom träffsäker statistik.

”Idag har vi en komplett annonseringstjänst som även innefattar en omfattande, tydlig och lättmottaglig uppföljning till våra annonsörer. Vi är nöjda med samarbetet med Agero”.
Johan Lindberg
Software development process therapist



Effekter

  • Avancerad data som visualiseras på ett omfattande, tydligt och lättbegripligt sätt
  • Möjlighet till att ta fram anpassade rapporter med relevant info till olika annonsörer
  • En komplett annonseringstjänst
Kalle 1-1

Kontakta mig om du vill veta mer!

Kalle Jonsson