Utveckling & Arkitektur, Helhetsåtagande

Skrivet 2017-04-25

10MILA - Team Tracker

10MILA är en orienteringsstafett som genomförs under en helg kring månadsskiftet april/maj varje år någonstans i Sverige. I år genomförs den helgen 29-30 april i Partille, Göteborg.
Tävlingen består av tre klasser (Ungdom, Dam och 10MILA) med totalt cirka 8000 deltagare. Ungdomsklassen genomförs med 4 sträckor på lördag förmiddag, Damklassen har 5 sträckor och genomförs på lördag eftermiddag. Natten mot söndagen genomförs 10MILA-klassen över 10 sträckor.
10MILA - Team Tracker är en app för att kunna följa tävlingsresultat i sin Android-enhet.
 

Vem är Samuel?

Jag är är systemutvecklare och arkitekt, primärt inom .net miljön, men även inom Java. Har hållit på med systemutveckling i snart 20 år, med många språk/databaser som passerat mina tangenter.
 

Vad är din koppling till 10MILA?

2011 var jag med och arrangerade 10MILA på Tullinge flygfält. Jag var då ansvarig för IT och Tävlingsadministrationen. I samband med detta kom jag med i Föreningen Tiomilakavelns styrelse, med fokus på samma frågor.
 

Vad fanns det för behov bakom applikationen?

I samband med orienteringstävlingar idag brukar man ha en del kontroller uppkopplade så att de skickar in stämplingarna till målområdet. Detta för att speaker ska kunna rapportera hur tävlingen förlöper ute i skogen.
När vi skulle arrangera 10MILA 2011 utvecklade jag bland annat en applikation som skulle användas i växlingsområdet där löpare som skulle starta på nästa sträcka kunde se när lagets löpare som var ute och sprang stämplade vid de uppkopplade kontrollerna. Idén dök då upp att kunna erbjuda samma information i en app för publik på arenan eller intresserade på hemmaplan. Lagledare har behov av att veta när löpare förväntas växla. Genom appen kunde de få denna informationen direkt i sin mobila enhet.
 

Vad kan man göra i applikationen? 

Applikationen är gjord för att primärt följa de lag man är intresserad av. Man söker fram lag med hjälp av startnummer eller lagnamn. När det kommer in en ny stämpling från en löpare i något av lagen man följer vibrerar enheten och information om vilken löpare som passerat vilken kontroll visas. Applikationen visar upp all relevant resultatinformation om lagen och dess löpare. Utöver detta kan applikationen även visa en topplista, dvs den visar vilken kontroll de 10 bästa lagen senast har passerat.
 

Hur togs applikationen fram?

Eftersom jag redan hade utvecklat applikationen som skulle användas i växlingsområdet så fanns det redan en framtagen datamodell. Det som återstod var att göra denna modell tillgänglig genom något publikt API. Ett REST-API togs fram med tjänster för att leverera resultat i lite olika varianter. Grunderna till Android-appen togs fram i samband med att Agero hade en "utvecklingsdag" där vi kunde förkovra oss i något intressant. 

Intressant, kontakta mig


Vilka tekniker användes för att utveckla applikationen?

Android-appen är en "native"-app och supportar Android 2.1 och senare, allt för att så många som möjligt ska kunna använda den. I botten finns en service som i bakgrunden hämtar resultaten från REST-API:et. Denna service aktiveras med jämna mellanrum även när enheten är i viloläge. Servicen levererar sedan resultaten till de activities som presenterar resultaten samt ser till att notifiera ändringar genom vibration eller meddelande.
 
I samband med att jag utvecklade Android-appen togs även en liknande iOS-app fram som använder samma REST-API för resultatdata. Inför 2012 års 10MILA togs även en Windows-App fram samt en webresultatsida som även dessa använder samma API.
 
Under tävlingshelgen var det 2016 cirka 3500 Android-enheter som körde appen.
 
Jag vill också bli kollega
 
Appen finns att hämta från
 
Mer information om tävlingen finns på