#UX design, #AI

AI då, nu och framöver

AI utvecklas i rasande takt och har fått sitt riktigt stora genomslag det senaste året efter att alla kunnat börja använda Chat-GPT och liknande tjänster med textprompter.

Machine Learning och AI har funnits med ett tag
Machine learning och AI har funnits ett bra tag i olika användarupplevelser som du säkert själv har testat eller använder idag. 

Många tjänster använder Machine Learning och AI för ett personanpassa innehåll efter ditt tycke och smak. Så som Netflix, Pinterest och Spotify som länge anpassat innehållet efter dina användarmönster för att ge vidare rekommendationer på sådant som de tror att du skulle tycka om. Instagram har länge använt AI för att upptäcka skadligt innehåll på sin plattform. Där det används för att försöka känna igen språk och censurera innehåll som bryter mot Instagrams riktlinjer. Googles sökmotor har länge använt algoritmer för ett ge förslag på sökningar under tiden du börjar skriva din fråga. Algoritmerna lär sig kontinuerligt av användarnas beteende. 

När tjänster presenterar innehåll efter ditt tycke och smak, får vi mer innehåll som går i linje med vad vi själva tycker. Det kanske inte gör så mycket om det handlar exempelvis musik eller en serie. Men risken med att endast utsättas för åsikter som bekräftar ens egna, kan förstärka polarisering och desinformation.


Användning av AI idag för att förbättra och effektivisera
AI har nu börjat användas mer och mer även inom andra områden. Som exempel inom vården. Där har AI börjat användas för att hjälpa till att ställa diagnoser och ta fram sjukdomsprognoser. När det kommer till områden med bildigenkänning kan det till exempel användas för att granska röntgenbilder. Inom banksektorn kan AI exempelvis hjälpa till med att identifiera och varna för bedrägliga transaktioner.


Framtida användning av AI
Men vad kommer då AI kunna göra i framtiden? AI kommer förmodligen interageras mer sömlöst allt eftersom i tjänster och system vi använder. Tänk ett användargränssnitt som i realtid kan anpassa sitt gränssnitt efter användarens användarmönster eller speciella sammanhang. Eller ett användargränssnitt som kan förutsäga framtida behov innan du ens vet att du behöver det baserat på tidigare beteende.

Som exempel skulle man kunna använda AI för att analysera användarens röstläge och ansiktsuttryck och därmed kunna läsa av användarens känslotillstånd och anpassa gränssnittet för att svara på användarens känslor. Då skulle man kunna hjälpa sina användare att må bättre i sin vardag med hjälp av dessa medel, kanske motverka eller fånga upp en eventuell depression eller nedstämdhet.

Eller tänk om AI kan förstå hur en elev i skolan lär sig på enklast och på bästa sätt och kan anpassa sig så att varje elev får en egen inlärningsstil? Man skulle kunna plocka fram specialanpassade övningar, kunna ge feedback och uppmuntran i realtid när en elev gör något. Samtidigt är det viktigt att ha en balans mellan teknik och det personliga engagemanget från lärarna i skolan. Så för lärarnas del skulle det kunna fungera som ett hjälpmedel för att kunna förstå och stötta sina elever i sitt lärande, genom att snabbare komma fram till vad som fungerar för den här eleven.

robot skola

Hur behåller vi trovärdigheten? 
När AI blir mer och mer integrerat i de saker vi använder, så tror jag att trovärdigheten kommer att bli en av de viktigaste faktorerna. Användare kommer behöva förstå hur deras data används och hur AI drar slutsatser av det för att kunna bygga ett förtroende och även säkerställa att AI används på ett ansvarsfullt sätt. Som UX-designer tror jag vi kommer ha en viktig del i denna resa för att tillgodose och skydda våra användare på bästa sätt. Våra användare kommer inte vara experter på ämnet och ska inte behöva vara det för att kunna känna sig trygga när de använder en tjänst.

Om man tar Chat GPT som exempel så svarar den lika självsäkert oavsett vilket svar du får. Det svar du får ut är långt ifrån alltid korrekt, men det framställs som om det var det. Vi som användare har inte transparensen att se vilka källor som används i denna typ av verktyg utan det är upp till oss själva att säkerställa vad som är korrekt eller inte.

Jag tror att det viktiga är att ha tanken att AI är ett verktyg för att förbättra och effektivisera det vi gör. Vi behöver framåt hitta och upprätthålla en balans mellan AI och det mänskliga beslutsfattandet för att säkerställa personlig integritet och trovärdighet.

jessica

 

Vill du veta mer om Agero? Lämna dina kontaktuppgifter så hör vi av oss!

www.agero.se/kontakt

Publicerad: 2024-02-27