Digitala trender du behöver känna till för att hänga med
Digital transformation syns nu på riktigt - överallt
Nu blir det allt svårare att undvika det digitala landskapet. Om din arbetsplats inte har en digital agenda är det nog dags att skaffa en nu. Se till att få med ledningen på tåget och få dem att förstå att det är nu det händer. Just nu befinner vi oss i en tid där allt digitaliseras. Och det gäller att hänga med. Iterativt med möjlighet att snabbt vända skeppet efter kundbehovens vindar är det som gäller.
Nu kryper vi in under skinnet på våra kunder
Genom användarcentrerad metodik och analys av statistik studerar vi och lär känna våra kunder på djupet. Vi bjuder in kunderna till dialog och lär oss så mycket vi kan om deras motivationer, drivkrafter och underliggande behov.Kundens upplevelse är i centrum mer än någonsin tidigare.
Industrin digitaliseras och sakernas internet (internet of things) matar ut allt mer data till världen
Maskinerna tar över. Njae, kanske inte helt ännu. Men de blir intelligentare och socialare. Och framför allt, uppkopplade. Inom den tunga industrin är trenden just nu att maskinerna blir allt bättre på att övervaka och optimera sig själva. De pratar med varandra och de system som övervakar dem. De lär sig bli bättre på egen hand. Det kallas den fjärde industriella revolutionen.
Vi digitaliserar och satsar på eftermarknader
När brödrosten kan uppgradera sig själv och du kan få status på antal rostade mackor per vecka i en ”rosta mackor app” är en produkt mer än bara ett fysiskt ting i ditt hem. Inom bilindustrin kommer 9 av 10 bilar som byggs vara uppkopplade på nätet år 2020. Och en fjärdedel av världens totala bilflotta. Bilen kommer tillhöra det digitala ekosystem som blomstrar allt starkare. Det här öppnar upp för nya affärsmodeller där service blir allt starkare inslag i helhetserbjudandet.
Vi analyserar och lär oss utav våra beteenden
Genom visualisering och hantering av stora datamängder kan vi se trender och övervaka flöden på ett sätt vi inte haft möjlighet till tidigare. Det går att hitta innovativa samband vilket kan leda till nya affärsmöjligheter eller förbättrad personalisering.
Molntjänster och mobilitet
Nya bolag använder sig av molntjänster. Äldre bolag gör det delvis eller strävar efter att göra det. Lagar ses över och utredningar görs på myndigheter och större bolag för att se hur även de kan gå tillväga för att använda sig av dessa tjänster. All data ska ju finnas samlad, tillgänglig, precis där du är. Företag fortsätter satsa på mobilitet för att öka tillgängligheten och flexibiliteten.
VR teknik på frammarsch
Ibland kan tyckas att det pratats om VR rätt länge. Men nu har tekniken mognat tillräckligt för att möjliggöra en större spridning. Spelkonsoler kommer troligtvis introducera tekniken till den breda publiken. Men även i arbetslivet öppnar sig många kollaborativa möjligheter och för direktmanipulation av objekt i en 3D miljö. Spännande tider!