Användbarhet & krav

Skrivet 2019-08-20

uxwriting_blog


Under senaste året har området “user experience” fått ännu ett tillskott, UX writing. Det börjar dyka upp jobbannonser från Amazon, Google, Paypal och Dropbox. Företag som har förstått vikten av att prioritera UX writing i sina tjänster.


En enkel beskrivning av UX writing är att skriva text för de tillfällen där användaren interagerar med exempelvis ett gränssnitt (microcopy), men även användarupplevelsen i stort (innehållstrategi och struktur, SEO). Vanligtvis mellan en kund och ett företag. Alla texter måste representera företagets “tonalitet” och ha användaren i fokus.

Google beskriver yrkesrollen UX writer såhär:
”UX Writers advocate for Google design and help shape product experiences by crafting copy that helps users complete the task at hand.”

MailChimp skapar positiv känsla
Ett företag som ofta ges som exempel på bra UX writing är
MailChimp. De har fokuserat på att användaren ska få en positiv känsla när man väl har tryckt på knappen för att skicka ut ett nyhetsbrev till 20.000 personer.

Hellre än att presentera en status så vill man få användaren att känna “Bra jobbat!” för att minska den stress som man förmodligen känner kring om allt verkligen blev rätt.

mailchimp


Samarbete i fokus för rollen UX writer
Precis som en UX designer behöver en UX writer vara med i ett projekt från start. För att ha chansen att förstå vem vi skriver för samt skapa texter med rätt kontext och korrekt tonalitet. Att låta en UX designer och UX writer arbeta tillsammans är den ultimata lösningen eftersom designern tänker i bild och skribenten i ord - vilket är vad de flesta användare möts av varje dag. Kombinationen av ord och bild, som i exemplet från MailChimp ovan.


Vad skiljer en traditionell copywriter från en UX writer?
En copywriters mål är att berätta en historia med många ord, att informera och sälja. En UX writerʼs främsta mål är att hjälpa användaren att lösa sitt problem, använda en produkt och få en fin upplevelse under tiden.

Därför måste en UX writer förstå användarens “pain points” och beteende för att kunna prata med dem. Som UX writer kan man inte arbeta ensam utan man behöver vara integrerad i produktteamet redan från start.

Som UX writer måste alla kunna förstå dig. Alla dina mottagare behöver vara inkluderade och resultatet måste vara konsekvent med resten av företagets produkter som exempelvis app, webbsida eller e-handel.


COPYWRITER vs UX WRITER
     
Använder målande beskrivande ord för att attrahera kunder - Använder enkla ord för att förklara saker
Säljorienterad - Produktorienterad
Arbetar främst med marknadsavdelningar - Arbetar främst med designers/ produktteam
Berättar en historia -
Pratar med användaren
Kan arbeta ensam -
Kan inte arbeta ensam
 


Nyttan med UX writing
Det kan se ut som det bara är små ord här och där i ett gränssnitt, och övriga medlemmar i teamet kanske tycker du som UX writer är jobbig som vill ändra en punkt eller ordföljd flera gånger. Men om ingen har en samlad bild av konversationen med användaren och det råkar hamna ett typo här och där - så kommer användaren tillslut att ifrågasätta företagets kvalitet och dess tjänster ..och det är i slutändan ganska kritiskt?

En UX writer skapar förtroende för varumärket hos användaren genom att använda ett konsekvent, personligt och tydligt språk som också hålls i linje med varumärkets tonalitet. DET får dig som företag att växa och sticka ut från mängden.

För alla vill väl vara ett bra exempel, som MailChimp, här ovan?

Läs gärna vidare i vårt blogginlägg som handlar om microcopy