Användbarhet & krav

Skrivet 2019-10-31

Om du vill skapa en produkt som människor tycker om och relaterar till - så behöver du ord. Mänskliga ord. Ett eller två ord kan verka obetydliga, men i själva verket är det de som tar längst tid att skriva och har störst betydelse för att få någon att älska din produkt.

Microcopy är ett samlingsord för alla de små ord som hjälper någon att utföra något, på enklast möjliga sätt, i en app eller ett system. En kort definition av microcopy:

 • Motivationen innan man gör något
 • Instruktionerna man får under tiden man gör något
 • Den feedback som man får efter att ha utfört något


Så här skulle exempelvis sl.se se ut utan någon microcopy. Kan du navigera och nå ditt mål utan den?

sl_utan_text


Var konsekvent och hitta rätt tonalitet

När människor är kräsna och konkurrenterna många, ställer det höga krav på hur man kommunicerar. Du behöver ha kännedom om målgruppen, en strategi hur man kommunicerar och en förmåga att säga det på ett sätt som mottagaren vill höra det.

Vad har ditt varumärke eller produkt för röst? Stämmer den med den bild du vill förmedla? Du skapar också igenkänning och förtroende genom att använda samma ord i alla kanaler.


Här är ett exempel på hur ord kan skapa otydlighet (terminologi):
Skriver du: “Wi-Fi" , "WiFi" eller "WIFI"?

Undersök och hitta de termer som är rätt för din produkt och bygg en relation med din kund eller användare utifrån det. Var inte rädd för att vara personlig!


Exempel på hur ord kan skapa olika känsla (tonalitet):
Om du på en webbsida som säljer mobilabonnemang skriver “Vi bjussar på Wonderboom högtalare när du haffar valfri lur”, och på en annan del av sidan skriver “Vi bjuder på en Wonderboom högtalare när du väljer att köpa en valfri telefon” så skapar det osäkerhet eftersom kommunikationen inte är konsekvent.


Anpassa innehållet efter läsaren

Människor har olika beteende och kunskapsnivå. Låt det vara ditt fokus när du arbetar med microcopy. Alla letar efter information som är relevant för dem, både de som läser metodiskt och de som scannar av rubriker. Genom att placera de viktigaste orden som du vill att någon ska ta med sig efter att ha läst, i början, kan du fånga upp båda typerna av läsare.


Exempel på olika typer av microcopy

• Menyer och länkar
• Formulärfält
• Alt-text för bilder
• Bekräftelsesidor

• Felmeddelanden
• Inställningar
• Knappar
• Landningssidor
• Bekräftelsemail
• Taggar och kategorier
• Förklarande introtexter
• Filtreringsfunktioner


Några exempel på microcopy

På Stansteds flygplats visar de att du har tid att ta det lugnt med ett enda ord, “Relax”:

blog_stansted_airport



Här är ett exempel som inte förmedlar så bra känsla. Att tillåta en app att “kontrollera min dator” låter läskigt och som om att den tar över. Det önskar man nog helst inte.
blog_vlc2



Ett exempel på konvertering. En kort text som säger “Avsluta när du vill” ihop med en köp-knapp motiverar människor till handling och ger dem en känsla av “kontroll”.
blog_storytel


Mål och effekt med microcopy

Hjälpa människor att lösa sitt problem
Ta bort tvivel och friktion redan innan det uppstår
Bygga en relation och förtroende för produkten eller tjänsten


Effekterna av att arbeta med microcopy kan t.ex. vara ökad konvertering, färre samtal till kundtjänst eller mer frekvent användande av en app eller system. Se microcopy som många små möjligheter att hålla kunden eller användaren i handen - när den löser sitt problem. Gör det lätt att göra rätt!

Läs gärna mer om effekten av att arbeta med text i vårt blogginlägg om UX writing.