#Utveckling & Arkitektur

Hur Continuous Delivery kommer att förändra hur du tänker IT


Om du bara visste vad dina användare tyckte om er senaste idé...
Kommer den att bli en succé? Tänk om de inte gillar den alls?
Tänk om du kunde göra ett experiment redan imorgon så att ni vet om ni ska satsa på just de där projektet...       

 

Faktum är att Ronny Kohavi (General Manager, Analysis and Experimentation Bing, Microsoft) kunde visa att av alla nya funktioner som togs fram för Microsoft Bing gav:

 

DevelopTheRightFeatures

 

Det räcker med andra ord att bara jobba på måndagar och halva tisdagen om du struntar i feature B och C!
Men hur vet vi vilka av alla våra idéer som leder till feature A?
Det enklaste sättet att få reda på om en funktion är bra eller dålig är faktiskt att fråga användarna.
Och ju kortare "tid till feedback" du har desto snabbare kan fokus läggas på det som ger värde åt användaren.

 

FastFeedbackLoops

 

Företag som exempelvis Facebook kan omöjligt fråga alla sina användare om deras nya funktion är bra eller inte. Istället mäter de vad användarna exempelvis klickar på eller inte. Först om experimentet ger den effekt som önskades investeras mer. Ganska smart visst?
De jobbar alltid vidare med feature A som genererar mest pengar för tiden som investerats.


If it hurts do it more often
                                       Martin Fowler


Produktionssättningar kan tradtionellt sett var som en stor cermoni och samtidigt en enorm anspänning för hela organisationen.
Visst är det kul med ett party då och då för att glädjas åt det som åstadkommits men varför sitta som på nålar som om det var en rymdraket som ska skjutas upp varje gång?

Om du istället gör en produktionssättning varje dag så känns det ganska snart lika spännande som att sätta på kaffebryggaren.


Det kan vara riktigt tufft för många att inse att om användaren eller kunden inte gillar en ny funktion, då spelar det ingen roll hur mycket tid och energi som har lagts på projektet. Det hjälper inte heller att budget och deadline hölls.
Det här är kanske också det som är den allra största utmaningen eftersom det krävs en förändring i tankesättet. Man måste vara otroligt ödmjuk inför faktumet att det är användaren som är i fokus inte vad någon tror sig veta vad de vill ha. 

 

Med Continuous Delivery kan du leverera små experiment hela tiden och justera utvecklingen av affären beroende på vad som faktiskt funkar.
Det är användaren som är i fokus ingenting annat.

 

När John Allspaw och Paul Hammond presenterade "10 deploys per day" på Velocity konferensen 2009 var branschen i häpnad.
Idag finns många företag som gjort det till en del av sin kultur. 
Exempelvis Netflix, Amazon, Facebook, Etsy.

Det finns ingen "silver-bullet" eller hemligt recept som kan förklara exakt hur resan ska gå till. Varje situation är unik men det finns mönster som återkommer hos framgångsrika ovannämda företag.

Jag tror att med Continuous Delivery är det oftast bara vårt tankesätt som är en barriär.
Väl över tröskeln så känns det så självklart att vi kommer glömma hur det var innan.

 

Publicerad: 2015-10-01