#Helhetsåtagande

Utmaningar med kompetensförsörjning på en IT-avdelning

Surprise! Vi gillar IT! Vilket betyder att vi gillar både IT-utveckling och IT-förvaltning. Vårt mål är att hjälpa så många som möjligt med att utveckla sin verksamhet, genom att driva på IT-utvecklingen i Sverige. För vi vet hur mycket jobb det ligger bakom all teknikutveckling vi ser idag. Vi vet också hur krävande det är att driva en IT-avdelning som både ska utveckla och förvalta en mängd olika IT-lösningar. Vi har försökt definiera en utmaning hos IT-avdelningar som vi tycker sticker ut. Detta blogginlägg handlar därför om kompetensförsörjning och hur vi kan hantera det.

Det var någon som sa att systemutvecklare är det näst vanligaste yrket i Stockholm (dock för män). Marknaden är glödhet och vi slåss alla om talangerna. Att driva en IT-avdelning framgångsrikt idag handlar lika mycket om att attrahera rätt talanger som att förvalta och utveckla själva IT-systemen. När vi har pratat med våra kunder kring dessa utmaningar så hamnar vi ofta i kluriga frågeställningar som; hur säkerhetställer vi kompetensförsörjning i teamet? Hur ser vi till att ha specifik kompetens om t.ex. system X? Hur ser vi till att vara en bra arbestgivare för att hänga med i den snabba utvecklingen ? Hur skapar vi redundans för våra system?

Att ansvara för en IT-avdelning innebär utöver alla viktiga personalfrågor även mycket kompetensutveckling. Dvs att se till att avdelningen behåller rätt kompetens men framför allt följer med i den supersnabba teknikutvecklingen. Jag tror i alla fall att många kan hålla med om att det är väldigt svårt att upprätthålla det. Vi lär oss dessutom bäst genom att arbeta praktiskt, men vi har inte tid/möjlighet att praktiskt pröva alla nya tekniker i verkligheten. Hur ska man hinna med, samtidigt som pressen från ovan och sidan ökar. Dvs IT får en mer och mer central roll i att driva verksamheten framåt.

Vad får dessa utmaningar för resultat då? Jo vi blir helt klart mer sårbara. Det blir lätt mer arbete av typen ”släcka bränder” än att vidareutveckla systemen så att de stöttar verksamheten på ett ännu bättre sätt.

Vi tror att det finns en lösning på denna utmaning; Outsourcing! Ja vi vet, kanske inget revolutionerande i sig. Det är en trend som har pågått ett tag och varierat i popularitet, men idag tror vi att den är här för att stanna (bl.a. för utmaningen med kompetensen som vi just konstaterat). Outsourcing kan ske på en rad olika sätt, men det brukar betyda att vi låter ett annat företag ta hand om någon process på vårt företag, som då ofta inte är vår kärnverksamhet. Det finns förstås mängder med skäl till varför företag/organisationer outsourcar; t.ex. minska kostnader, förflytta risken, spara tid, tillföra ny kompetens, öka kvaliteten på tjänsten/produkten, fokusera på kärnverksamhet etc. Men vi tror att det för många är att säkerställa tillgången till rätt kompetens, för att hålla igång sina IT-system.

Har ni outsourcat något/några system från er IT-avdelning? I så fall, vad var den främsta anledningen till det?

För att få lite inspiration, kolla gärna på vårt kundcase där vi beskriver en av våra kunder hur de arbetar med outsourcing genom att vi gör ett helhetsåtagande för dem; dvs supporter, förvaltar och vidareutvecklar deras system. Kanske finns det någon lärdom att dra därifrån. 

Eller som en annan kund uttryckte det i vår NPS mätning (syftande på vårt helhetsåtagande för dem):

"Fungerar smärtfritt. Får det jag ska ha. Bra relation. Lätt att jobba med de anställda. Nöjd med kvalitet och leverans. Peka i ungefärlig riktning så får jag det jag vill ha. Enkelt för mig." 


 

Publicerad: 2015-11-12