#UX design

UX-teamet på UXDX

UX-teamet var iväg på halvdagskonferensen UXDX som besökte Stockholm. UXDX fokuserar på hur vi bygger rätt produkt snabbare tillsammans och vill minska steget mellan UX, UI, utveckling och produkt.

Vi begav oss till gamla stan och mot Slottsbacken 8. Med utsikt över det kungliga slottet fick vi fick börja med att lyssna på Rory Madden, grundaren av UXDX som pratade om de största utmaningarna när man introducerar förändringar och hur man hanterar dessa. Han pratade om hur det ibland kan finnas tekniska problem men även svårigheter när det kommer till att få människor att ändra sig.

 

Rory Madden UXDX

Därefter fick vi höra Tem Aguerre från Tele2 tala om hur man designar för ”Delight”. Om hur viktigt det är att ens produkt faktiskt fungerar i grunden och inte bara har de där bitarna som gör det där lilla extra. Exempelvis oavsett hur ”Delight” våra mobiler är att använda så spelar det ingen roll så länge vi inte kan ringa med den. Det krävs först rätt funktionalitet, sen pålitlighet, därefter att produkten ska vara användbar, sen kan man lägga på det översta laget som kan vara ”Delight”.

Tem Aguerre Tele2

Alexander Bertholds från APPRL pratade om hypotesdriven utveckling, där de utvecklar och testar sina hypoteser. Vi kunde se likheter och paralleller till hur vi arbetar med hypotesdriven UX-design. Synsätten är ganska lika när det kommer till att analysera, testa och lära oss för att kunna vidareutveckla våra hypoteser efter de lärdomar vi får med oss. Fokus ligger på hur våra slutanvändare uppfattar det vi testar.

IMG_7259_JPG

 

Något som skiljer sig är att vi inom UX gör utvärderingarna kontinuerligt genom hela utvecklingsprocessen. Detta gör vi för att bygga rätt sak från början, istället för att först utveckla och sen testa vår hypotes.

Läs vårt blogginlägg om Hypotesdriven UX-design

Se hur vi jobbat med Hypotesdriven UX i ett av våra projekt

 

Björn Sundman berättade engagerat om hur de i hans team på Loop54 har arbetat fram en egen metodik för att hantera nyutveckling vid sidan av det ständiga inflödet av buggar, supportärenden och “saker som måste ut” från produktägaren.

Varje person är dedikerad till ett huvudmål, eller “trail” som de kallar det, vilket skapar engagemang och ägandeskap för att leverera det bästa man kan. För att inte tappa fokus på respektive “trail”, får medlemmar i teamet själva ansvara över och bestämma hur löpande buggar och issues ska lösas.

Den nya metodiken skapade ett gladare team som presterar bättre än tidigare.


Dagen fortsatte med talare som pratade om
  • Hur man skapar en effektiv agil organisation
  • Hur man bygger högpresterande team
  • Hur team integrerar design, produkt och devops
Publicerad: 2019-07-11